Kauppapaikka.info
Elämäsi Häät
Hääsomistus.com

28.2.2007

Asiakaspalvelu

Kun soitatte ja pyydätte tarjousta, kysykää milloin saatte sen. Jos puhelimen toisessa päässä vastataan: "no ehkä minä ehdin tehdä sen ensi viikolla..." odottakaa ensi viikko ja siirtykää eteenpäin. Jos teille luvataan jotain, pitäkää siitä kiinni. Jos lupausta ei pidetä, unohtakaa se ja siirtykää seuraavaan yritykseen/tuotteeseen/palveluun! (tässä on myös toinen syy, miksi samalla kertaa tulisi pyytää tarjouksia useammalta yritykseltä, kaikista paikoista niitä ei yksinkertaisesti saa)

Tämä on yksi osa huonoa asiakaspalvelua. Tänä päivänä hyvää asiakaspalvelua on (valitettavasti) vaikea löytää. On yrityksiä ja aloja, jotka tekevät sen erittäin hyvin mutta on myös yrityksiä joissa asiakasta halveksitaan ja moititaan. Esimerkiksi nuoria morsiamia monesti paheksutaan siitä, että he menevät alle 25 vuotiaine naimisiin. Ei kaikkialla mutta sitä tapahtuu.

Kysynpä sinulta, mitä sinä teet jos kadulla vastaan tuleva ihminen moittii sinua jostakin? Oletko iloinen, turhautunut vai vihainen? Ostaisitko häneltä jotain?

Miksi sitten ostat tuotteita/palveluita sellaisista liikkeistä, joissa sinua kohdellaan samalla tavalla? Soitin ja pyysin tarjousta juhlatilasta ja cateringista. Puhelimessa minulle vastattiin, että "meillä on juuri silloin loma-aika, mutta ehkä joku meistä pääsee töihin". Voitko kuvitella?!?!?
Sanoin heille, että ei tarvitse vaivautua, en voisi nauttia juhlapäivästäni jos tietäisin että olisin pilannut jonkun loman!

Hyvää asiakaspalvelua on sopimuksissa pysyminen.
Hyvää asiakaspalvelua on ilmoittaa hyvissä ajoin jos tulee muutoksia.
Hyvää asiakaspalvelua on tarjota asiakkaalle vähintään 100% se mitä hän haluaa/toivoo.
Hyvää asiakaspalvelua on se, ettei laskuun tule yllätyksiä...

Huonoa asiakaspalvelua on hutaisten tehty tarjous.
Huonoa asiakaspalvelua on olla vastaamatta puheluihin/sähköpostiviesteihin.
Huonoa asiakaspalvelua on myöhästyä tapaamisista tai unohtaa tapaamiset kokonaan.
Huonoa asiakaspalvelua on tehdä päällekkäisvarauksia.

Tässä muutama esimerkki asiakaspalvelusta.

On kuitenkin luonnollista että hyvään asiakaspalveluun vastataan ystävällisesti. Kiitetään tarjouksesta, luvataan palata asiaan ja myös palataan siihen. Ei ole mitään väärää, että ilmoitatte yritykselle: "kiitos tarjouksestanne mutta tällä kertaa valitsimme toisen tarjouksen. Kiitämme teitä ja toivotamme hyvää jatkoa!"

Mikään ei ole niin ällöttävää, kuin lähettää tarjous ja sen jälkeen odottaa vastataanko siihen vai ei. Se vie taas yrittäjän aikaa, vaivaa ja rahaa, että hän kyselee tarjoustensa perään. On totta että hyvä asiakaspalvelu vaatii sitä, mutta on myös asiakkaan velvollisuus ilmoittaa päätöksestä tarjouksen suhteen.

Ei kommentteja: